Asiakirjojen toimittaminen

Hallinto-oikeudessa on käytössä sähköinen asiankäsittelyjärjestelmä. Hallinto-oikeuteen toimitettavat asiakirjat otetaan vastaan sujuvan käsittelyn varmistamiseksi mieluiten sähköisesti.

Asiakirjoja hallinto-oikeuksiin voi toimittaa hallinto- ja erityistuomioistuinten sähköisessä asiointipalvelussa . Sähköinen asiointipalvelu on tietoturvallinen tapa toimittaa salassa pidettäviä ja arkaluontoisia asiakirjoja.

Kun asiakirjoja toimitetaan tuomioistuimelle sähköisesti, on tärkeää nimetä asiakirjat selkeästi. Ohje sähköisten asiakirjojen nimeämisestä muutoksenhakijoille löytyy täältä .

Oikeudenkäyntiasiakirjoja voidaan toimittaa tuomioistuimelle sähköisesti myös sähköpostilla. Erityisesti salassa pidettävien ja arkaluontoisten asiakirjojen kohdalla on suositeltavaa käyttää oikeusministeriön turvapostia .

Asianosainen tai hänen edustajansa voi edelleen myös tuoda kirjelmän hallinto-oikeuden kirjaamoon tai lähettää sen postitse. Asiakirjoja voi toimittaa virastoon joko viemällä ne henkilökohtaisesti, asiamiestä tai lähettiä käyttäen tai lähettämällä ne postissa. Asiamiehellä tulee olla valtakirja.

Lisätietoa valittamisesta hallinto-oikeuteen: [https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiat/viranomaispaatoksestavalittaminen/valitus.html]

Julkaistu 24.2.2022