Rättegångsbiträdesnämnden

Den oberoende riksomfattande rättegångsbiträdesnämnden har till uppgift att

  • bevilja tillstånd för att verka som rättegångsombud och rättegångsbiträde
  • fatta beslut om återkallande av tillstånd
  • avgöra de tillsynsärenden gällande påförande av påföljdsavgift samt återkallande av tillstånd, vilka tillsynsnämnden framställer den.

Rättegångsbiträdesnämnden inledde sin verksamhet den 1 januari 2013. Nämndens verksamhet och tillståndsförfarande regleras genom lagen om rättegångsbiträden med tillstånd (715/2011).

Huvudmålet med lagstiftningen har varit att förbättra förutsättningarna för rättsskydd och ändamålsenlig rättsvård för parterna i rättegångar genom att höja kvalitetsnivån på rättegångsombudens och rättegångsbiträdenas arbete. I tillståndssystemet kan man innan tillstånd beviljas kontrollera att behörighetsvillkoren uppfylls. Å andra sidan kan ett beviljat tillstånd återkallas. Tillståndet är förknippat med en skyldighet att iaktta de yrkesetiska reglerna och tillsyn av skyldigheterna.

På dessa sidor berättar vi om att söka och återkalla tillstånd, om tillsynen och om de skyldigheter som rättegångsbiträden med tillstånd har.

Genvägar

Sam­man­trä­den år 2025-2026

Höst 2025

20.8.2025
17.9.2025
22.10.2025
19.11.2025
10.12.2025

Vår 2025

21.1.2026
25.2.2026
25.3.2026
22.4.2026
20.5.2026
10.6.2026

Höst 2026

26.8.2026
23.9.2026
21.10.2026
18.11.2026
9.12.2026